Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mondelēz investering €40 miljoen : LEO en Côte d'Or naar Herentals, productie paaseitjes naar Polen, geen ontslagen

Mondelèz

Mondelēz International Herentals kondigt een strategische analyse aan van de productiesite van Herentals om de toekomstige concurrentiekracht en de operationele efficiëntie te verbeteren.

Als onderdeel van het realiseren van haar groeiambities op lange termijn, heeft Mondelēz International een strategische analyse uitgevoerd van de chocoladeproductielijnen in haar Herentals vestiging.

Op basis van deze strategische analyse heeft Mondelēz vandaag een voorstel aangekondigd om €40miljoen te investeren in nieuwe technologie en - apparatuur voor chocoladeproductie.

 

"Géén naakte ontslagen"

“We zijn ervan overtuigd dat we deze voorstellen kunnen implementeren, met een passende oplossing voor alle betrokken werknemers. Er vallen geen naakte ontslagen”, zegt Annick Verdegem, communicatie Mondelèz.

 

Côte d'Or en Milka LEO-productie komt naar Herentals

"De investering zou Mondelēz in staat stellen de capaciteit van chocoladerepen en krokante chocoladewafels in de productiesite te verhogen en het concurrentievermogen van de vestiging te verstevigen in het Europese Mondelēz-netwerk.

De nieuwe installaties zouden chocoladerepen van andere fabrieken overnemen, alsook de toekomstige groei van merken zoals Côte d'Or en Milka LEO ondersteunen.

Daarnaast ligt er een voorstel op tafel om de productie van de chocolade paaseitjes, die kleinschalig is en hoge conversiekosten heeft, onder te brengen in een andere grootschalige Mondelēz-fabriek in Europa. Het bedrijf ervan overtuigd dat het deze voorstellen zou kunnen implementeren, met een passende oplossing voor alle betrokken werknemers.

Het bedrijf voert nu overleg met de werknemersvertegenwoordigers over de voorstellen. Strategische analyse van de fabriek van Herentals Mondelēz hecht veel belang aan de ontwikkeling van een sterk productienetwerk dat is uitgerust met modernere infrastructuur, verhoogde capaciteit en verbeterde productiemogelijkheden.

Deze evolutie is essentieel om aan de toekomstige vraag te voldoen en om klanten en consumenten nog generaties lang te kunnen bedienen. Herentals is een historische en belangrijke productievestiging voor Mondelēz, waar iconische koekjes en chocolademerken worden geproduceerd voor consumenten in de Benelux en de bredere Europese markt.

De vestiging heeft de afgelopen jaren aanzienlijke investeringen gekend, waaronder een investering van €30 miljoen in de koekjesfaciliteit die in 2023 werd aangekondigd om nieuwe en verbeterde productielijnen voor de koekjes te installeren.

Als onderdeel van de toekomstige groeiplannen bekijkt het bedrijf nu ook de mogelijkheden voor de productielijnen in de chocoladefabriek. Ondanks recente investeringen staat de chocoladefabriek immers voor grote uitdagingen: het huidige gebouw en de infrastructuur vereisen aanzienlijke investeringen, de productielijnen zijn kleinschalig en verouderd met gedateerde technologie en moeten vervangen worden.

Dit beperkt de toekomstige groeimogelijkheden en betekent dat de chocoladeproductie niet zo competitief is als in sommige andere Mondelēz-fabrieken die soortgelijke producten op grotere schaal maken.

Operationele synergieën van de Herentals vestiging optimaliseren Mondelēz stelt daarom voor om de synergieën van haar koekjes- en chocoladeproductiefaciliteiten te maximaliseren en nog eens €40 miljoen te investeren in nieuwe technologie en -apparatuur voor chocoladeproductie die in de koekjesfabriek geïnstalleerd zou worden.

Dit zou de strategie voortzetten om Herentals om te vormen tot een moderne en concurrerende vestiging, en ook extra capaciteit bieden om verdere groei van chocoladerepen en krokante chocoladewafels mogelijk te maken. De investering is goed voor bijna 70% van de afgewerkte producten die in de chocoladefabriek van Herentals worden geproduceerd.

Ze biedt de mogelijkheid om nieuwe productvolumes aan te trekken, met inbegrip van transfers van andere Mondelēz vestigingen, introductie van nieuwe productvarianten en de uitbreiding van bestaande producten naar nieuwe groeimarkten.

Terwijl er wordt geïnvesteerd in de groeiende capaciteit voor chocoladerepen en krokante chocoladewafels, stelt Mondelēz voor om de productie van de chocolade paaseitjes die in Herentals worden gemaakt, onder te brengen in een andere Europese faciliteit binnen het netwerk, die over een grootschalige capaciteit en moderne productieapparatuur beschikt.

Voor bepaalde andere producten die gekenmerkt worden door kleinschalige en arbeidsintensieve processen, wordt momenteel gezocht naar mogelijke toekomstige opties binnen en buiten het Mondelēz productienetwerk."

 

Bart de Geest : "Onze vestiging in Herentals laten groeien"

Bart de Geest, Plant Director in Herentals, legt uit: "De veranderingen die we voorstellen zullen ons in staat stellen om te blijven investeren in onze vestiging in Herentals en deze te laten groeien.

Door het optimaliseren van de operationele synergieën zal het een nog modernere en competitievere vestiging worden. We hebben er alle vertrouwen in dat we deze plannen kunnen implementeren met een passende oplossing voor de betrokken medewerkers.”

Het bedrijf is het overleg gestart met de werknemersvertegenwoordigers. Prioritair wil het de werknemers ondersteunen en op een verantwoordelijke en zorgzame manier de volgende stappen en de toekomst."  NNieuws /  Guy Verellen.

LEO en Choco PRINCE populaire delicatesse in Japan Osaka : heerlijk bij een Matcha Uji - foto Yuko Abo / NNieuws

LEO en Choco PRINCE populaire delicatesse in Japan Osaka : heerlijk bij een Matcha Uji - foto Yuko Abo / NNieuws

Mondelèz Herentals : productie Choco Prince / foto NNieuws

Mondelèz Herentals : productie Choco Prince / foto NNieuws

Mondelèz Herentals : view over het Albetkanaal - foto Alex Leys

Mondelèz Herentals : view over het Albetkanaal - foto Alex Leys

URL
Mondelèz

Mondelèz

Montezumalaan 1, Herentals, België

Mondelèz

Deel dit artikel